Újra és újra járjuk körbe ugyanazokat a kérdéseket szabályozók, lobbi szervezetek, politika és az autógyártók sokszögében, úgy, hogy valaki mindig megígéri, hogy a fizika és az ökonómia ökölszabályait valahogy majd kiiktatja. Vagy műszaki, vagy pénzügyi szempontból. Az a rossz hír, hogy ez eddig sem sikerült senkinek, és ezután sem fog. A PHEV kapcsán fellángolt újabb diskurzus pedig megint csak egy dologra hívja fel a figyelmet: nem lehet mindenkire egy méretű cipőt és egyen sapkát húzni.
Ismét fókuszban van az, hogy a plug-in hibridek valós fogyasztási adatait komolyabban kellene monitorozni annak érdekében, hogy indokolt legyen az a sok kedvezmény, amiben részesülnek. Ellene vagyok a technikának? Cseppet sem. Hogy miért, azt ebben a cikkben részletesen leírtam korábban. Tenni kell valamit a mostani szabályozással, hogy életszerűbb legyen? Igen. Miért? Mert drága és bonyolult, de már már nagyon jó technikát sokan nem arra használnak, amire való, így pedig a képlet végén nagyobb a környezeti terhelése.
Mit lehet tenni? A válasz régóta adott, sőt, amit itt most egyesek valami nagy revelációnak állítanak be, az az EU részéről régen elhangzott: az évtized közepétől valós fogyasztási adatokat fognak az autók üzemeltetése során mérni. A totális megfigyelés korszaka a nyakunkon, fogyasztási teszt ciklusok ide vagy oda, adatforgalom lesz a hatóságok és az autó között, az autód pedig jelenti fogja, hogy mennyi üzemanyagot éget el. Hogy ez milyen további kérdéseket vet fel, arról egy külön cikkben lehetne értekezni, de ez most nem ide tartozik.
A valós adatokat figyelembe véve ugyanakkor egy pozitív effektust mindenképpen ki kell emelni: nagyobb fogyasztói tudatosságot kell feltételezni magánemberek és flottakezelők kapcsán is. Nem lesz elég annyi, hogy "vedd meg az aktuálisan hájpolt technológiát kedvezményekkel, függetlenül attól, hogy jó-e arra, ami használod, vagy sem". A következő lépés a geofencing lehet, ahol a PHEV autók a lokális emisszió mentességük előnyeit a városban használhatják ki maximálisan. Csupa olyan dolog, amikről évek óta beszélünk.
A folyamatos és totális kontroll két dolgot fog jelenteni rövid időn belül: szabadság és az autózás fogalma végleg elválik egymástól, és az út alapú adózás mindenkire ki fog terjedni.
Ha már ugyanakkor itt tartunk, és egyesek a PHEV autók "fogyasztási csalásait" emlegetik annak kapcsán, hogy sokan nem a teoretikusan elérhető előnyök kihasználása mellett üzemeltetik ezeket az autókat, remélem, hogy hamarosan ugyanezzel a szigorral csapnak le az elektromos autók fogyasztási adataira is.
Ez ugyanis eddig nem volt téma, szinte sehol. A gyári adatok, és hatótávok a valósághoz képest nagyon nagyon messze vannak egymástól, az év hideg felében ez még inkább igaz. Őszintén kíváncsi vagyok, hogy ezt a disszonanciát is ekkora lendülettel fogja egyszer kezelni egy hatóság, vagy ez a kiemelt figyelem csak egyéb technológiák esetén zavarja a jogszabályalkotókat?
Továbbá: ha végre a valós fogyasztási adatokat nézzük, akkor rehabilitálják a dízelt bizonyos élethelyzetekre? Csupa csupa kérdés van a fejemben...