Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Az autók konstans súly növekedése komoly környezeti terhelést jelent

2022. május 18. - Várkonyi Gábor Autóblog

Ez nem újdonság, de olvasva az Emissions Analytics tanulmányát, döbbenetes, hogy mekkora részecsketerhelést szabadítanak ránk az egyre nehezebb autók.

281422373_491721539410799_8194848661423463868_n.jpg

Egyre nagyobb hatótávú elektromos autók egyre nagyobb akkumulátorok beépítését teszik szükségessé, amelyek egyre nagyobb tömeget jelentenek, ami egyre fokozódó gumikopást eredményez. A jelenségre korábban a Transport & Environment is felhívta a figyelmet, korábbi tanulmányukban ők is kifejtették, hogy a jövőben az autók kipufogója helyett a gumik felől érkezik majd a legnagyobb környezeti terhelés. Ez a belsőégésű autók arányának csökkenése mellett az egyre tisztább autók miatt is bekövetkezik.

Hasonló következtetésre jutott az OECD is másfél éve.

Az Emissions Analytics megdöbbentő arányokat említ a tanulmányában. 1850-szer nagyobb a részecsketerhelés a valós vezetési körülmények között a gumikopásból adódóan, mint az égéstermékekből adódóan, amit egyre szigorúbban kell tisztítani, Euro 7 kapcsán pedig gyakorlatilag a nulla közelébe redukálni, bár ennek pontos részleteit egyelőre még mindig nem lehet tudni.

A hír kapcsán sok külföldi portálon olvastam kifejezetten negatív aspektusban megírt sorokat a villanyautókról, ami szerintem ebben az esetben nagyon félrevezető. A fék kopásából adódóan a részecsketerhelés szintén magas. Ez pedig a villanyautók esetében köztudottan sokkal kevésbe kopik, mint a belsőégésűek esetében, amelyeknél nincs regeneratív fékezési opció. Hibrid, vagy PHEV autó nyilván hasonlóan kedvező, mint a teljesen villany megoldás ebben a tekintetben.

A gumi és a fék kopásából adódó környezeti terhelés legnagyobb gondja az, hogy a gázokkal ellentétben, amelyek időlegesen terhelik lokálisan a levegőt, a nagyobb részecskék a talajba, majd a vízbe jutva sokkal tartósabban okoznak kárt.

A tanulság tehát nem az, hogy az elektromos autó általánosan nehezebb mivolta a gond, hanem az, amit több bejegyzésben is kritizáltam már: minden, ami feleslegesen nagy és nehéz, feleslegesen terheli a környezetünket. Függetlenül attól, hogy mi hajtja az autóinkat.

Az én perspektívám továbbra is az, hogy a szintetikus üzemanyagok használata a távolsági közlekedésre okosabb megoldás lenne, mint 2,5 tonna feletti akkus autók erőltetése erre a célra, miközben a kicsi és relatív könnyű villanyautók terjedése üdvözlendő.

A teljes tanulmány itt olvasható angolul.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr417834343

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FayRodisz 2022.05.19. 09:11:22

Ez van. Anno egy kispolák is elég volt a családnak, most meg már lenézik azt aki 3 tonna alatti vassal viszi a purdét az oviba.

kvp 2022.05.19. 09:18:38

A szintetikus metan tenyleg jo energiaforras lenne, foleg uzemanyagcellara epulo hibrid jarmuvek eseten, de egyelore nincs ipari meretu szintetikus metantermelo technologia (a spacex es nehany mas ceg mar dolgozik rajta) es ehhez a technologiahoz meg tobb elektromos eneriga kellene. Maga a kemiai folyamat persze mar hosszu ideje ismert es mar Madach is megemliti az ember tragediajaban. (akkoriban talaltak fel) Nagy elonye, hogy konnyen felhasznalhato lenne a periodikus megujuluk (pl. nap es szeleromuvek) energiajanak tarolasara vagy egy atomeromu leszabalyzas helyett kisebb halozait terheles eseten gyarthat szintetikus uzemanyagot, amit utanna a jarmuveken kivul a meglevo futesi rendszerek es gaz alapu csucseromuvek is felhasznalatnak. Mindezt teljesen szendioxid semleges modon.

Viszont amig nem all rendelkezesunkre az iparilag hasznalhato technologia, addig marad az elektromos energia tarolasa ugy ahogy tudjuk, tehat jellemzoen aksikban. Meg a megnovekedett jarmu tomeggel is jobban jarunk mint a dizel korommal meg a hagyomanyos belso egesu jarmuvek szendioxid termelesevel. A gumiabroncsok kornyezetterheleset ellenben nagymertekben javitana, ha kevesbe kopo abroncsokat hasznalnank. Ez persze rontana a tapadasi tenyezoket, de azokon sokat javithat a maxmimalisan megengedett sebesseg csokkentese. A fekek kopasa pedig mind az elektromos, mind az uzemanyagcellas hibrid jarmuveknel elhanyagolhato, mast pedig mar nem igen lenne szabad gyartani.

ps: Azonna elerheto kornyezetterheles csokkentest hoz ha hirtelen gyoritas es hirtelen fekezes helyett limitaljuk egy jarmu gyorsulasat es hagyjuk kigurulni vagy elektromos jarmu eseten tisztan visszataplalo motorfekkel lassitunk hosszabb tavon. Ez mind a fogyasztast, mind a kerek/fek kopast mersekli, barmilyen technikai fejlesztes nelkul.

gigabursch 2022.05.21. 13:30:45

Kedves blogger!

Írtam ide egy hsz-t.
Nem érkezett meg vagy moderálásra került?

Arról írtam benne, hogy egy húsz éves szívó D/B motor ökológiai lábnyoma biztos kisebb, mint ezeknek a dömpereknek.

gigabursch 2022.05.21. 13:34:52

@kvp:
Ma mész egy tetszőleges útszakaszon és megnézed, hogy hogyan vezetnek...
Fék...gáz...fék...gáz...
A motorféket hírből sem ismerik...

Az önvezetés ezen sokat javíthatns, de a rendszerhez, meg az akkuk cibálasahoz sok energia kell.
süti beállítások módosítása