Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

8 milliárd euró mínusz 2020-ban a Renaultnál

2021. február 22. - Várkonyi Gábor Autóblog
A vártnál is nagyobb turbulenciával reagált a tőzsde a Renault pénteki év értékelőjére, pedig nagyjából sejteni lehetett, hogy Luca de Meo első ilyen jellegű rendezvénye nem a champagne-ok pukkanásától lesz hangos.

152780526_850661235731936_4975283410449008277_o.jpg
8 milliárd euró mínusz 2020-ra, az nem semmi. Ebből a 8 milliárdból viszont 5 milliárd a Nissan "számlájára írható", amit napokkal korábban közzétettek már.

Az év első fele mindenhol a koronavírus okozta nehézségek jegyében telt. 2020 második felétől van Luca de Meo kezében az irányítás, és azóta van újra gazdája a boltnak. 2020 második felében az autó üzletág nyereséget is termelt. A 3 milliárdos költségcsökkentés, ami a fix költségekre vonatkozik, gyorsabban halad a tervezettnél. Voltak tehát pozitív hírek is.

Ezeket a befektetők, akik negyedéves ciklusokban gondolkodnak, nem igazán akarták meghallani, a cégvezető szavait a jövő év bizonytalanságairól annál inkább. Luca de Meo egyszerűen őszinte volt azzal kapcsolatosan, hogy a Renault is szenved a chip hiánytól, várhatóan itt is százezres nagyságrendű autót nem tudnak majd legyártani a hiányzó alkatrészek miatt. A piac rendkívül kiszámíthatatlan, és nyilván egyszerűbb lett volna hitegetni a befektetőket, a Renault vezetője nem ezt választotta. Időlegesen 8.5 százalékos részvényárfolyam csökkenéssel honorálták a szavait.

Bruno Le Maire, Franciaország pénzügyi és gazdasági minisztere időközben nyilatkozott: "Teljes a bizalmunk a Renault vezetésében, a vállalat megerősítésére kidolgozott terv meggyőző". Mint ismert, az állam 15 százalékos tulajdonosa a cégnek.

Az évtizedes tapasztalat a villanyautóknál Luca de Meo szerint stratégiai előnyt jelent, amire érdemes építeni. Nem csinál titkot a cég helyzetéből, de abból sem, hogy milyen tempóval, és milyen határozottsággal építi át és találja fel újra a márkát. Reálisan 2023-ra állhatnak ott, hogy stabil üzleti modellel és jó pénztermelő képességgel egy egészséges struktúrában vághatnak neki az iparág transzformációjának következő kihívásai elé.

Idén is a Mazda az első a Consumer Reports márka rangsorában

Idén is a Mazda végzett az élen a Consumer Reports márka rangsorában, míg a J.D. Power-nél a Lexus az első.

151811597_850097449121648_54623352957385800_o.jpg
A CR figyelembe veszi a vásárlók elégedettségét, a megbízhatóságot és a "várható" megbízhatóságot, a tesztelők tapasztalatait, a járművek biztonságát és "zöld"-ségét egyaránt.

A Mazda a jó vezethetőség, a megbízhatóság, a szép dizájn és a jó ár/érték miatt megérdemelten van elől. Az összes tesztelt modelljüket ajánlott kategóriába tette a CR.

A TOP 5 idén:

1. Mazda
2. BMW
3. Subaru
4. Porsche
5. Honda


Ehhez képest 
kijött a J.D. Power aktuális értékelése is. Totál más eredménnyel.

1. Lexus
2. Porsche
3. Kia
4. Buick
5. Cadillac

Nyilván nem teljesen azonosak az értékelési kritériumok a két szervezetnél. Ezzel együtt fura, hogy csak a Porsche jelenti a közös pontot a TOP 5-ben.

152654516_851510455647014_2536693329069622257_n.png

1 év alatt megduplázódott a réz ára a világpiacon

1 év alatt megduplázódott a réz ára a világpiacon.

152035622_850079712456755_3551498844820480119_n.jpg
A vasérc, az ón, a platina egyaránt sokat drágult. Az autógyártóknak fájhat ez kifejezetten, számos nagy bank elemzői egy "szuperciklusról" beszélnek, eszerint ezen nyersanyagok ára tartósan magas lehet a jövőben.

A pandémia alatt a kitermelés visszaesett, a raktárkészletek megfogyatkoztak. Közben főleg Kínában a kereslet stabilan magas, a kínálat viszont rugalmatlan. Ez tolja az árakat a magasba, ráadásul visszapattanó világgazdaságra számítanak, ami még magasabb igényt vetít előre ezen nyersanyagokból, ami további árfelhajtó hatással bír. Az általános pénzbőségből adódóan ráadásul spekulációs célzattal is vásárolják a befektetők a nyersanyagokat.

Az olaj ára közben visszamászott a koronavírus előtti szintre, miután tavaly tavasszal olyan is előfordult, hogy fizettek azért, hogy elvigyék az olajat, azaz negatív "ára" volt a nyersanyagnak.

Az emelkedő nyersanyag árak inflációs hatással járnak a szakemberek szerint, ami duplán visszatükröződhet az autóárakban hamarosan.

Magyarul: jó eséllyel még tovább nőnek az autóárak az elemzők szerint.

Forrás

Daimler vezér: "Elektromos kompetenciák és a szoftverek fogják a jövőben eldönteni, hogy ki lesz a nyertes, és ki a vesztes"

"Elektromos kompetenciák és a szoftverek fogják a jövőben eldönteni, hogy ki lesz a nyertes, és ki a vesztes"

151929715_850003799131013_6836493879460324212_n.jpg

Ola Källenius, a Daimler vezére nyilatkozta ezt a minap. A svábok a koronavírus által meghatározott üzleti évben egy elég robosztus, 6,6 milliárd eurós adózás előtti nyereséget tudtak felmutatni. Ez jobb eredmény, mint az egy évvel korábbi.

Källenius stratégiája a jövőre: konkurenciaképes szoftverek fejlesztése, konzekvens átalakulás elektromos autógyártóvá, és további költségcsökkentések, főleg személyzeti oldalon. A kínai piac még fontosabbá válik a jövőben, ezért a figyelem még nagyobb része fog erre összpontosulni.

A jövőben "elektro first" határozza meg a fejlesztéseket, még az AMG modellek esetében is. Hibrid és villany offenzívára kell tehát készülni a Mercedes esetében. Már idén is sikerült betartatni az EU CO2 előírásait, és ahhoz, hogy ez a szigorodó feltételek mentén is sikerüljön, nincs más lehetőség, mint tovább vinni az elektrifikációt. A konszernvezér szerint a tőkepiac egyértelmű jelét adja annak, hogy minden ekörül fog mozogni a következő években.

Källenius nem jelentette be, hogy szétválik a teherautó és a személyautó részleg, külön cégstruktúrában mennek tovább a jövőben.

770 000 autót adtak el Kínában tavaly, minden harmadik autójuk ott talált gazdára. Főleg jól extrázott, nagy autókat kerestek a kínaiak, belső égésű motorokkal hajtva. Ezek nagyon jó haszonkulccsal eladható autók. A trend láthatóan a luxusautók kategóriájában is az elektrifikáció irányába megy, ezért az elektromos S-osztállyal is hasonló sikereket szeretnének elérni a stuttgartiak.

10 000 állást szüntetett meg, vagy fog megszüntetni a konszern. A hatalmas költségcsökkentés és a jó eredmény nagy részben ennek köszönhető. Nagyvonalú végkielégítéseket fizettek a Daimlernél azoknak, akik önként vállalták a távozást. Felmondáson alapuló tömeges leépítés nem volt. A cég szempontjából kedvezőtlen volt ugyanakkor az időzítés, sajtóértesülések szerint sokan a Teslához mentek el dolgozni. Ezzel kapcsolatos újságírói kérdésre Källenius szárazon annyit válaszolt, hogy "Egyetlen olyan dolgozó sem hagyta el a céget, akit meg akartak tartani". Állítólag a konszernnél a leépítések folyamatában jöttek rá, hogy a konkurenciához nagy számban igazolnak Mercedes dolgozók. Érthetően nem örültek ennek.

Az irány jó a Mercedesnél, Källenius megerősítette a helyét a cég élén. 1 éve még sokat lehetett arról olvasni, hogy bizonyítania kell rátermettségét, a számok tükrében senki sem vonja már kétségbe vezetői kvalitásait.

Évi 12 alkalom autózás Berlinben?

12 alkalommal autózhatna egy berlini kezdeményezés szerint egy körúton belüli lakos Berlinben évente. Ezt a kezdeményezést szeretné keresztülvinni egy berlini civil szervezet.

151623465_849074202557306_8160392659286455521_n.jpg

Az évi 12 alkalom célja is meg lenne határozva: nagy és nehéz tárgyak szállítására, és nyaralásra adnának engedélyt az autózásra.Mindegy, hogy villany, vagy belsőégésű motorral hajtott autóval tenné ezt a helyi lakos.

Régóta mondom, hogy átfogó támadás zajlik az autózás ellen, és az első fázisban csak a "beetetést" éljük meg. Én személy szerint nem értem, hogy miért kell a városból falut, a faluból meg várost csinálni, de szerintem ezt már nem is fogom felfogni.

10 év múlva egyébként már csak hat utat engedélyeznének.

2021 áprilisától 2021 szeptemberéig 20 000 aláírást akarnak összegyűjteni a kezdeményezés érdekében. Legkésőbb 2023-ig népszavazást szeretnének kiírni a témában.

88 négyzetkilométerrel a legnagyobb városi autómentes övezetet létrehozása a cél.

Forrás

2030-tól kizárólag elektromos autókat értékesít a Ford Európában

Teljesen elektromos hajtású modellpalettája lesz a Fordnak Európában, a Jaguarnak pedig világszinten néhány éven belül.

ford.PNG

A legutóbbi válságig a Ford tulajdonában állt a Jaguar és Land Rover, mára már különváltak útjaik. A Ford nehézségeiről és lehetőségeiről beszéltem a ma reggeli Futómű rovatban a Millásreggeliben. Szó volt a Jaguar hétfőn bejelentett stratégia váltásáról is.

Hallgassátok/nézzétek vissza az adást ezen a linken!

Kép forrása: The Verge

Greenpeace: "A VW saját nevére helyezett forgalomba egy csomó elektromos autót, hogy ne kelljen CO2 büntetést fizetnie"

Nagyon be vannak feszülve a Greenpeace-nél a Volkswagenre. Miután nemrégiben azzal vádolták a céget, hogy nem is akar annyira elektromos autókat eladni, most épp azzal van a bajuk, hogy a "VW saját nevére helyezett forgalomba egy csomó elektromos autót, hogy ne kelljen CO2 büntetést fizetnie".

150421076_847562902708436_1964997479426728959_n.jpg
Igyekszem diplomatikus maradni. Nehezemre esik, amikor sokadszorra lépnek bele a gereblyébe. Izomból kell tolni a gonosz autógyártók narratíváját, és a pillanat uralása a lényeg a médiában, de ennyire talán nem kellene hülyének nézni az embereket. A minimális konzisztenciát az érvrendszerben még akkor is meg kellene tartani, ha alapvetően a valóság mindig keresztül húzza a kényszeresen tolt agendát.

December végén írtam erről ebben a bejegyzésben.

Ehhez képest 2 hónap telik el, amikor ez a nagybecsű szervezet kijön egy újabb nyilatkozattal, ami arról szól, hogy "A VW volt saját maga legjobb ügyfele" az NGO szerint, mert, ahogy a Greenpeace kiderítette, a VW Európában az ID.3 24 százalékát a saját nevére helyezte forgalomba.

Na, akkor itt álljunk is meg egy pillanatra.

Jól értem ugye? CO2 kvóta miatt orrba-szájba tolni kell azokat az autókat, amiket a piac egyszerűen nem akar a kívánt mértékben felvenni. Ha ez nem történik meg, azaz nem adnak el elég elektromos autót, akkor jön a gigabüntetés Brüsszelből. Mit csinál tehát egy autógyártó? Kényszerforgalombehelyez. Saját névre. Mert még mindig olcsóbb, mint büntit fizetni. Mit mondok évek óta? Azt, hogy ezzel a politikával a tervgazdaság kora köszönt be az európai autópiacon.

Itt van feketén fehéren. Minden negyedik ID.3 a cég nevére lett tavaly eladva. A maradék nem piaci alapú lízingkonstrukciókkal lett ízletessé téve, illetve közületi szinten lett áttolva, céges és állami beszerzések formájában. Nem meglepő módon nincs még itt a tömeges érdeklődés magánvevők részéről 40+ ezer eurós, 300 kilométeres hatótávú autókra.

Mindegy, lassan beletörődünk, hogy ezt is áttolják ellenállás nélkül az embereken. De amikor erre egy ilyen szervezet tényleg kiáll, és számon kéri az elektromos autózást a legnagyobb skálán megvalósítani akaró tömeggyártót, az már tényleg olyan szinten veri ki a biztosítékot, hogy nem győzöm nyugtatni magam, miközben írok. Vicc. Ezeknek tényleg az lenne az egyetlen megoldás, ha megszüntetné magát a VW. Akkor nyugodnának meg. Egy időre.

A német adatok ID.3 kapcsán egyébként még érdekesebbek, ott 35% ment a gyártó nevére.

Mikor követeli majd a Greenpeace, hogy rendeleti úton tiltsuk be a középosztály lecsúszását, hogy mindenki vehessen végre 40-50 000 euróért villanyautót, 25 000 eurós átlagautók helyett? Korszakos lenne. Akkor már nem vádolhatnák azzal a gyártókat, hogy pontosan azt teszik, ami előre megjósolható volt. A nehezen eladható, de a kvóta miatt szükségszerűen a piacra szorítandó autóikból rengeteget helyeznek forgalomba saját névre.

A VW ezt egyébként úgy kommunikálta, hogy a saját cégautó parkjukat is teljesen átállítják villanyra, ezért is láthatóak a nagy arányok, és a villany eladások nem "szalmaláng" jellegűek.

Ez fogja innentől meghatározni a következő éveket. Kvóták. Nem a valóság. Szubvenciók, nem a piac. Na, és minek hívjuk ezt?

Kaliforniában 2035-re megtiltják a belsőégésű motoros autók forgalmazását új autóként

Kalifornia megy előre a haladás útján, és 2035-re megtiltják a belsőégésű motoros autók forgalmazását új autóként. A használt benzines autókat továbbra is lehet forgalmazni.

possessed-photography-puwfrakcjvk-unsplash.jpg
Az ottani kritikusok azzal érvelnek, hogy a kaliforniai hálózat már most is produkál áram kimaradásokat, 2040-re is legfeljebb egy százalékkal csökken a mostani tervek szerint a fosszilis alapú áramtermelés aránya, amely jelenleg 65% az Egyesült Államokban. A megújulók aránya 14-ről 17 százalékra megy majd fel a tervek szerint két évtized alatt.

Ebben a cikkben és videóban Bjorn Lomborg beszél az ő látásmódjáról a kérdésben, róla a wikipédián magyarul pedig itt olvashattok.

A Dán Környezetvédelmi Értékelő Intézet igazgatója természetesen gyakran kerül más környezetvédelmi szervezetek kritikájának a középpontjába, munkássága ugyanakkor arra "elég volt", hogy Lomborgot a Time Magazin a világ 100 legbefolyásosabb emberének listájára tegye.

A villanyautók védelmében annyit hozzátennék a videóhoz, hogy a megújulók aránya Európában jobb, és a technológiában is van még bőven lehetőség a fejlődésre, az atomenergiát pedig nem említette Lomborg.

Azért tartom mégis fontosnak, mert az érvei mindenképpen hozzátesznek ahhoz, hogy ne csak az egysíkú jó/rossz megközelítésben vizsgáljuk a kérdést.

A különböző tiltásokkal én továbbra sem értek egyet, a villanyautókat sok területen továbbra is optimális megoldásnak tartom, ugyanakkor teljes utópiának látom azt, hogy 10-15 év múlva minden egyéb megoldást tiltsanak különböző kormányok.

2024-ben jön az első teljesen elektromos Land Rover

Thierry Bollore, a JLR vezetője egy mai online sajtótájékoztatón ismertette a cégcsoport jövőbeli terveit.

150754632_846971569434236_2403774572537949397_n.jpg
"Szokás szerint" itt is arról volt szó, hogy a a profitabilitás kérdése kell, hogy előtérbe kerüljön. Nagyon ráfér a márkára, rengeteg pénz folyt ki a kezeik közül az elmúlt években.

2024-ben jön az első teljesen elektromos Land Rover, 2030-ra a márka autóinak 60 százaléka lesz elektromos. 5 új modellt fognak bemutatni akkus elektromos verzióban a következő években.

A lényegében kész új, teljesen elektromos XJ nem lesz bemutatva, vélhetően az alacsony kereslet miatt döntöttek így.

2036-ra a cégcsoport lényegében nulla darab belsőégésű motoros autót fog eladni Bollore szerint. A menedzser korábban a Renault vezére volt, szeptemberben kezdett a JLR-nél.

Bill Gates szerint "tragédia lenne, ha Németország autóipara nem érne el áttörést az elektromos autózásban"

Bill Gates arra figyelmeztette egy ma megjelent cikkben a német autóipart, hogy siessenek a villanyautózás elterjesztésével.

150489232_846929326105127_5088068483626798715_o.jpg
Gates szerint "tragédia lenne, ha Németország autóipara nem érne el áttörést az elektromos autózásban". "Németország valószínűleg többet tett a világ autóiparáért, mint bármelyik másik ország".
Kifejtette továbbá, hogy Németország hatalmas szívességet tett a világnak azzal, hogy szubvencionálta a szolár technológiát. A megújuló energiaforrások azonban Gates szerint sem elégségesek arra, hogy stabil és megbízható áramellátást biztosítsanak, ezért az atomenergia elengedhetetlen eszköz a milliárdos szerint a klímaváltozás elleni harcban. Ebben történetesen egyetértenek Elon Muskkal.

Az írás apropója, hogy Gates 2 milliárd dollárt szán a következő években a klímaváltozás elleni harcra, és a témával kapcsolatosan a minap jelentetett meg egy könyvet.

A teljes írás itt.
süti beállítások módosítása