Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

 Az e-auto hájp és a realitás

2020. november 02. - Várkonyi Gábor Autóblog

Folyamatos és intenzív vita zajlik arról a német nyilvánosság előtt arról, hogy merre tart az ország egyik legfontosabb ipara, jók-e az irányok, mit kellene a politikának tennie, átideologizált-e a hajtással kapcsolatos döntéshozatal, vagy objektív technológia mércék szerint zajlanak az események, és a piac szabályozza a transzformációt.

Ezen a blogon számos írásomban, cikkfordításomban igyekeztem különböző álláspontokat megvilágítani, kifejteni és érthetővé tenni.

Nem akarom azt sugallni, hogy tudom, hogy mi fog történni a következő 10 évben. Aki ilyet állít, az szerintem sarlatán. Senki sem tudja, és rengeteg összetevője van annak a kérdésnek, hogy hogyan is fog kinézni a Európa és a világ autógyártása 10 vagy 20 év múlva.

Azt a látszatot sem akarom kelteni, hogy ebben a kérdésben létezik független vagy teljesen objektív hozzáállás. Meggyőződésem, hogy nem létezik. Mindenki, aki részt vesz ebben a vitában, egy bizonyos szemüvegen keresztül kémleli ezt a kérdést, és reakciói, meggyőződései nagyban függnek attól, hogy mit tart fontosnak, technikailag és gazdaságilag megvalósíthatónak, vagy éppen miben akar nagyon hinni.

Azokat a cikkeket keresem, azok fordítására szánok időt, amelyekben benne van a potenciál arra, hogy szemléletformáló gondolatok legyenek bennük. Nem kell velük egyetérteni, nem kell rajongani értük, de egy olyan világban, ahol a közösségi médiás platformok olyan véleménybuborékot generálnak az emberek köré, amelyek nagyon nehezen áthatolhatóak, fontosnak tartom, hogy különböző véleményeket, elemzéseket is olvasson a fanatikus villanyautóstól a hidrogén hívőm át a benzinvérűig mindenki.

Ezzel igyekszem hozzájárulni egy kiegyensúlyozottabb, civilizáltabb diskurzushoz. Őszintén remélem, hogy sikerül.

Két cikket találtam a minap, amelyek izgalmasak voltak a hajtás témájában. Mindkettő a Cicero-ban jelent meg, egy alapvetően liberális-konzervatív közéleti magazinban. Az eredeti cikk felütése szerint az általam is sokat propagált technológia semlegesség elve súlyosan sérül a politika beavatkozásával technológia kérdésekben, erre válaszként egy 21 éves, villanyautózásban hívő gépészmérnök hallgató írta meg, hogy a kérdés szerinte eldőlt, és felesleges energiát és időt pazarolni bármi másra.

Olvassátok el a két cikket, szerintem érdemes.


Íme az első:

Az e-auto hájp és a realitás

NILS HEISTERHAGEN  cikke.

zukunft-antrieb-e-auto-hype-hersteller-volkswagen.jpg
A német autógyártók nyíltan vitatkoznak arról, hogy mi a jövő hajtása. A Volkswagen egyedüliként mindent az elektromos hajtásra tesz fel. Adódik a kérdés, hogy miért.

Az elektromos autók határozzák meg a párbeszédet a jövő hajtásáról, jobban, mint valaha. Egyetlen egy este nem telik el a tévében anélkül, hogy ne reklámozzanak egy új elektromos autót a Volkswagentől, az Auditól, vagy Renault-tól. A Tesla után most már a nagy tömeggyártók is a az elektromos piacra törnek. Amíg a Porsche Taycan vagy a Tesla Model S inkább a felső réteg autóinak számítanak, addig a VW és mások az elektromos autót a kompakt osztályban szeretnék meghonosítani.

15.6 százaléknál állt szeptemberben az új autók esetében az elektrifikált autók aránya az eladásokban, ezeknek bő fele plug-in hibrid volt, a trend ugyanakkor egyértelműen felfelé mutat. Erre építenek a német gyártók. A VW 2028-ig 70 új elektromos modellel fog jelentkezni a piacon. A VW pedig annyira biztos a dolgában, hogy azt követeli a politikától, hogy teljesen kötelezze el magát az akkumulátoros elektromos autó mellett, és hanyagoljon minden egyebet, tehát szintetikus üzemanyagokat vagy éppen hidrogént, ahogy ez több német lapban megjelent. Érdekes, hogy közben a Porsche és az Audi is invesztál szintetikus üzemanyagokba, úgy, hogy mindkét cég a VW csoport része.

A tüzelőanyagcelláról keveset hallani

Kicsit irritálódva kérdezi magától az ember, hogy a VW miért reagál ilyen energikusan ebben a kérdésben. Hogyan lesz biztosítva a széndioxid semlegesség a közlekedésben, ha még szinte a teljes állomány belső égésű motorokkal üzemel, és a villanyautók aránya nem változik nagy lendülettel?

Egy reprezentatív Bosch közvéleménykutatás arra jutott, hogy a vásárlók fele ma is belső égésű motoros autót venne. Ráadásul a VW még 2019-ben azt írta a terveivel kapcsolatban, hogy: "Az elektromos aránya a flottának 2030-ra minimum 40 százalékra fog nőni." Ez azt jelenti, hogy 2030-ban a VW még 60 százalékban belső égésű motoros autókat fog eladni. Ezek a belső égésű motoros autók akkor nem szintetikus üzemanyagokkal fognak klíma semlegesen közlekedni, hanem környezetet terhelő benzinnel és dízellel. Ez nem úgy tűnik, mint egy különösebben átgondolt stratégia. 60 százalékból még lenne tér hidrogén hajtásra is.

A hidrogén témáját azonban a VW konszernnél csak az Audin keresztül kezelik, és eléggé mostoha módon. Eltekintve attól, hogy a hidrogén az E-fuel-ok gyártásához is központi jelentőséggel bír, mert ezek (zöld) hidrogénnel és a légkörben található széndioxiddal vannak előállítva, nagyon keveset lehet hallani a tüzelőanyagcelláról – különösen keveset a VW részéről –.

Sok szakértő szerint egy munkamegosztás fog létrejönni a jövőben, teherautók, buszok és kisebb haszongépjárművek tüzelőanyagcellával fognak közlekedni, míg az autók akkumulátoros elektromos autók lesznek. Főleg ázsiai gyártók vannak látszólag más véleményen. Az évtized végéig a Hyundai és a Toyota egyenként 500 000 hidrogén hajtású autót szeretne gyártani évente. Szakértők becslése szerint Kínában 2030-ban már 1 millió tüzelőnyagcellás autó futhat majd az utakon.

40-50% elektromos autó. És utána?

Emellett szól, hogy Kínában a minap egy milliárdos támogatási program indult a tüzelőanyagcella kapcsán. Egy vagy kétmillió ilyen autó ugyan nem sok 2030-ra 22 millió elektromos autóhoz képest, amennyit csak a VW akar eladni a következő tíz évben, de nem is erről szól a kérdés.

Itt a szerző beidéz egy olyan cikket, amit egy hónapja fordítottam a témában. Ez lényegében arról szól, hogy az ázsiai megközelítés arról szól, hogy a teljes gazdaságot hidrogén alapúvá akarják tenni, mert csak így skálázható ez a technológia úgy, hogy költséghatékony lehessen, tehát csak a közlekedést átállítani erre nem gazdaságos.


Folytatva a cikket:

...más szavakkal: mi jön 2030 után, amikor a gyártók 40-50 százalékát az autóknak villamos alapra terelik? A másik felét az autóknak továbbra is klímára káros belső égésű autókkal akarják eladni, vagy inkább hidrogén autókkal oldanák meg a kérdést?

Marha drága a felépítése az infrastruktúrának

Ez az aránya az elektromos autóknak még koránt sincs biztosan megválaszolva. Komoly infrastrukturális kérdések adódnak, amelyek természetesen a felhasználók számára a vásárlással kapcsolatos döntéseikben centrális erővel bírnak. Christian Tribowski a Handelsblatt Research Institut számára 2019-ban a következő modellel számolt:

"1 millió elektromos autó számára 100 000 töltőoszlopnak kellene rendelkezésre állnia Németországban. Összehasonlításképpen: 2017-ben, – csökkenő tendenciát mutatva –114 000 kútoszlop volt Németországban, hogy gond nélkül ellásson 46 millió autót. A költsége annak, hogy megfelelő mennyiségű villany töltőoszlop legyen kiépítve, rendkívül magas lenne. Egy nyilvános töltőpont kiépítése 2014-es adat szerint, a nemzeti elektromobilitási platform szerint 10 000 eurós költséggel jár."

Ez azt jelenti akkor, hogy: "Egy millió elektromos autónként 1 milliárd eurós költségekkel kellene számolni, ha a skálázási és tanulási effektusokat nem számítjuk. A szükséges töltőpontok mennyisége a milliós szinten van, ha minden forgalomban lévő autó elektromos lenne egyszer. A kalkulációba nincs beleszámítva a hálózat további kiépítése, amely a magas számú töltőpont miatt mindenképpen szükségessé válik majd."

Röviden: a töltőhálózat felépítse marha drága. Csak Németországra nézve multimilliárdos tételről beszélünk, a már meglévő benzinkúthálózat mellé. Miért ne használnánk tehát a már meglévő hálózatot szintetikus üzemanyagokra és hidrogénre? Mindenképpen ezzel kell számolnunk, ha például a VW is 60% belső égésű motoros autóval számol még 2030-ban, és nem akarja benzinnel vagy dízellel hajtani a maradékot.

Honnan jön ez a szenvedélyes elektromos autó hájp?

Honnan jön tehát az ellenállás a szintetikus üzemanyagok és a hidrogén ellen?

Könnyen nem lehet erre választ adni. Jelenleg a VW konszernnek muszáj az elektromos autókra tennie a tétjeit, mert az EU flottaérték be nem tartása esetén milliárdos büntetések jönnek, azaz nem is nagyon tud most éppen mást csinálni a cég. De ez még nem lenne ok arra, hogy az alternatív megoldások ellen hergeljenek.

A legfrissebb áttörésekről a hidrogén kapcsán még nem is szóltam. A DLR a német centrum légi és úr kutatásra a minap mutatott be egy megoldást, amivel egy hidrogénnel hajtott autó kihozható lenne 15 000 euróból. A metanolból hidrogénbe való visszaalakítás kapcsán a Leibniz intézet a Kaskade eljárásban szintén áttörést tudott felmutatni. A hidrogén előállítási költségei is gyorsuló ütemű csökkenést mutatnak.

Ha figyelembe vesszük ezt a sok faktort, akkor felvetődik a kérdés, hogy honnan táplálkozik mégis ez a nagy e-autó hájp? Az összes hidrogénnel kapcsolatos vita mindig azzal az érvvel ér véget, hogy az akkumulátoros elektromos autó hatásfoka jobb. 70% az akkus elektromosnál, 30% a belső égésűeknél, és 20-30% a tüzelőanyagcellánál. Más szavakkal: az akkuban kevesebb energia vész el, a tüzelőanyag cellánál illan el a legtöbb energia.

Ezután az érv után lezártnak kell tekinteni minden vitát, az akkus autó nyer és kész. Ennyire azonban nem egyszerű ez a kérdés.

Az olaj-multik a hidrogén érára fogadnak

Valószínűleg a jövőben a városi autó és a kompakt autó valóban akkus elektromos autó lesz. A sokat közlekedő autóknál, – Passat/A6/5-ös/ – és a SUV-oknál a verseny még messze nincs lefutva. Ami biztos: továbbra is kérdéses a VW példájából kiindulva, hogy mi lesz azzal a 60 százaléknyi autóval, ami a saját terveik szerint sem lesz elektromos még 10 év múlva? Itt nincs alternatívája a szintetikus üzemanyagnak, a hidrogénnek vagy a tüzelőanyag cellának. És mit fognak csinálni az olyan olaj multik, mint az Exxon, a Shell, a BP vagy a Total? Ezek nem akarnak villany töltőoszlopokat telepíteni, azt akarják, hogy továbbra is tankoljanak náluk, egyszer majd hidrogént vagy szintetikus üzemanyagokat. Nem a hatásfokok lesznek mérvadóak a versenyben, hanem az olaj multik érdeke és a hidrogén árának az alakulása. Az olajmultik ugyanis régen megértették, hogy a szén alapú gazdaságnak leáldozott, és jön a hidrogén alapú gazdaság.

Végül van itt még egy probléma az autógyártók szemszögéből.

Itt a szerző megint egy olyan cikket idéz, amit már fordítottam. Egy BCG-s tanulmány szerint az értékteremtési láncból sok minden a beszállítókhoz mehet a jövőben az gyártók irányából. Főleg az akku gyártók javára.

A lítium-ion kapcsán a németek nagyon függnek még az ázsiaiaktól. Itt az értékteremtés egy része elveszne. A VW azzal próbálkozik, hogy a szilárd test akkukra helyezi a hangsúlyt a jövőben. A QuantumScape start-uppal bútoroztak össze ennek kapcsán, ez a cég amerikai. Meg van a veszélye annak, hogy az értékteremtés egy része nem Németországban fog történni a jövőben, mert csőlátással csak egy technológiára összpontosítanak.

A VW-nek tennie kellett valamit

A német beszállítók, mint a Bosch ezzel szemben úgy tűnik, mintha inkább a hidrogénnel kapcsolatos értékteremtési lánc felé orientálódnának. Ha azonban a VW ignorálja a témát, akkor a Boschnál kiesik egy ügyfél. Ez azzal a veszéllyel jár, hogy inkább koreai, kínai vagy japán tudásközpontok jönnek létre a témában. Egy dupla csapás lenne ez Németországnak, akku és tüzelőanyagcellás technológiában is hátrányt szenvednénk.

Meg lehet érteni a VW-t. Tenniük kellett valamit, különben az EU büntette volna őket. Természetesen az EU a legnagyobb piacuk Kína mellett. Ez azonban még messze nem jelenti azt, hogy nem fog teljesen máshogy kinézni a világ 2030-ban. A technológiai nyitottság sohasem árt. A technológiai nyitottság inkább egy garancia arra, hogy nehogy katasztrofálisan mellényúljunk.

Forrás

Ez az első cikk. Az erre való reakciót 2 nap múlva posztolom. 

A Ford nem fogja tudni teljesíteni a szén-dioxid határértéket az EU-ban

123105952_775676843230376_3966158396984906837_o.jpg
Ahogy néhány hete jósoltam, a Ford nem fogja tudni teljesíteni a CO2 határértéket az EU-ban a PHEV visszahívás miatt.


A termékpaletta alapvetően jó irányban volt, sikerült is volna a Ford részéről megugrani a saját limitet, ha beszállítói problémák miatt nem kellett volna leállítani a fő CO2 "gyilkos" terméküket, a Kuga Plug-in hibridet. Ez teljesen összekuszálta a tervezést, az idő pedig elfogyott, a büntetés fizetése az EU-nak pedig nem lehetett opció, hiszen ez PR szempontjából sem jó, meg hát van olcsóbb megoldás ennél.

Ugyan 10 éve "szakítottak" a Volvo-val, de "pool" képzés miatt a Renault-hoz vagy hozzájuk mehettek már csak, hiszen ez a két nagyobb gyártó jelezte, hogy van még "helyük", limiten belül vannak.

A harmadik és negyedik negyedévre összesen 5-600 milliós mínusszal számolnak a Fordnál, ami magába foglalja már azt az összeget is, amit a Volvo-nak fognak fizetni azért, hogy elkerüljék az EU-s büntetést. Hogy ez az összeg pontosan mennyi, arról szokás szerint egyetlen cég sem nyilatkozik, az FCA-nál sem lehet tudni a mai napig sem, hogy mennyit kellett a Teslának adniuk, pedig igazán érdekes adat lenne.

A Volvo szóvivője annyit nyilatkozott, hogy a befolyt összeget zöld technológiákra fogják fordítani.

A Polestar és a sok PHEV miatt jóval a saját limitjük alatt vannak, ami 110,3 gramm. Ha valakinek szemet szúrna, hogy ez nem a sokat emlegetett 95 gramm: ez azért lehetséges, mert minden gyártónak meg van a saját termék mixből eredő limitje, amit az autók súlya alapvetően befolyásol. Sok nehéz terepjáró, ha közben PHEV, akkor nagyon jótékony hatással van a kialakuló határértékre, főleg ha van mellé még tisztán elektromos autó is a kínálatban.

A Volvonál az átlag a hírek szerint 103,1 gramm jelenleg. Bőven van tehát lehetősége kereskedni még 7 grammal, ami pénzben mérhetően is komoly összeget jelent számukra.

Kevesebb szennyező autót exportálnak mostantól Afrikába?

123181488_774905416640852_918047807660129326_n_1.jpg
A gazdag országok szemét exportja a világ szerencsétlenebb régióiba egy régi probléma.


Ha az európai gyakorlatot nézzük az autóiparban, akkor régóta tudható, hogy egyeseknek hatalmas üzlet a roncs, 18-20 éves autók nagy tételű exportja a viszonylag közeli Afrikába.

2015 és 2018 között 14 millió (!!) használt autót exportáltak a fejlett országokból külföldre világszerte. Ennek több mint a fele Afrikába ment.

Részben minket is érint a kérdés, hiszen régi bevett gyakorlat, hogy a gazdaságtalanul javítható, füstokádó, de még nem feltétlenül nagyon öreg autók egy jelentős része a keleti régióban kezdi meg másodvirágzását, nem túl jótékony hatással az itteni levegőre, de az EU-n belül ennek adminisztratív módon nem lehet a szabad kereskedelem miatt gátat szabni, csak lényegesen szigorúbban ellenőrzött műszaki vizsgálatokkal lehetne kiszorítani ezt a jelenséget a honi piacról. Talán egyszer eljutunk ide. Az EU-n kívüli, de hozzánk közel eső országokban még tragikusabb a helyzet, a szennyezés Európában belül sajnos sokszor csak "országot cserél".

Az afrikai állapotok viszont szó szerint tragikusak. A többek között Nigériába, Zimbabwéba, vagy éppen Burundiba kerülő autók döntő többsége konkrétan életveszélyes, és súlyosan szennyező, egyszerre.

Évente közel 1 millió ilyen roncs kerül Európából Afrikába, és az országok jelentős részében semmilyen akadálya nincs annak, hogy bármit oda lehessen vinni. Ha esetleg mégis vannak minimum standardok, akkor ezeket korrupcióval könnyedén ki lehet játszani. Az eredmény az, hogy fuldokolnak az euro1-2-3-as autóktól, amelyekből általában hiányzik a katalizátor, el van kopva a motorjuk, szennyezett üzemanyagot tankolnak, így a 20-30 évvel ezelőtti standardokat sem képesek hozni. Konkrétan mérgeznek.

Vannak országok Afrikában, amelyek tettek már lépéseket a piac szabályozására, Ghána például 10 évnél öregebb autókat nem helyez forgalomba az országban. A holland és a német kormány képviselői szeretnék megtiltani a roncsok kivitelét Európából. Egyet is értek ezzel, főleg úgy, hogy közben hangsúlyozzák azt is, hogy közlekedési szempontból alkalmas, műszakival rendelkező autók exportját nem tiltanák.

Kicsit azonban muszáj cinikusnak is lennem. Ezek a kezdeményezések pont egy időben jöttek azokkal a felmérésekkel, melyek szerint a közeli jövőben 5 milliós új autó piac lesz az afrikai kontinens, és a a filléres autók az új eladásokra is hatással vannak. Nem azt állítom, hogy közvetlen az összefüggés, csupán azt, hogy az önzetlenségben már kevéssé hiszek, amikor gazdasági kérdések kerülnek terítékre. Ezzel együtt nagyon jó lenne, ha Afrika gazdasága, akár az autógyártás felvirágzása miatt is, ami például Dél-Afrikában erősen jelen van, perspektívát nyithatnak az ott élőknek. Kevesebb szennyező autó lenne, cserébe több munkahely, és biztonságosabb autók. Drukkolok nekik!

Forrás

Autóipari Netflix, Care by Volvo.. Tényleg megéri előfizetni?

122947708_774373280027399_2396300521117972017_n.jpg
Három éve jelent meg a Volvo, mint OEM a flottakezelők piacán. A történet nyilván nem így lett tálalva, hiszen minden létező "buzz-word" elhangzott a svédek új szolgáltatása kapcsán, amit el kell mondani manapság, hogy a trendi, urbánus, kötöttségeket nem szerető célcsoport felkapja a fejét az új "termékre".

A Care by Volvo ígérete nagyon csábító. Netflix szerű előfizetési modell autóhasználatra. Egy konkrét összeget fizetve, az autózás minden előnyét élvezve, kontrollált költségek mellett rendkívül flexibilis használati szabályokkal oldhatja meg a mobilitását a felhasználó.

Alapvetően nem újdonság ez, hazánkban például a Skoda, mint márka is kínált a Porsche Bankon keresztül már évekkel ezelőtt is ilyen szolgáltatást, amely azonban a hazai cégautóadó rendszere miatt magán felhasználók számára kevéssé volt költség oldalon attraktív.

A Volvo szolgáltatásában az az igazi újdonság, hogy lépésről lépésre építik ki a rugalmasság újabb és újabb lépcsőit.

Ami fix része volt a deal-nek az elejétől fogva, az az, hogy egy havidíj tartalmaz mindent, az üzemanyag költségen kívül. Mindig új autót kapott a szerződő, és gumi, javítás, segélynyújtás, szervizelés a csomag része volt. Alá kellett írni 24 hónapra, nem volt induló díj, de csak XC40-est lehetett kérni, viszont 12 hónap után újabb autóra lehetett cserélni igény esetén a meglévőt, onnantól újra indítva a 24 hónapos periódust.

Mostantól sokkal több opcióból, és sokkal rövidebb időtávra is lehet válogatni, értelemszerűen a hitelképesség továbbra is vizsgálva van, tehát akármilyen háttérrel azért nem lehet elvinni ilyen értékes autókat.

Az Egyesült Államokban 650 dollárért XC40 R-design és S60 elérhető, 50 dollárral többért már XC60 is van, és 750 dollárért már XC90-be is bele lehet ülni. Na és most jön a lényeg: mindezt már 4 hónapra is adják. Magyarul, ha 4 hónappal azután, hogy meguntuk vagy kinőttük az akár app-on keresztül rendelt vadonatúj XC40-esünket, akkor visszaadhatjuk, és havi 100 dollárral többért XC90-be ülhetünk. 4 hónapra, vagy többre. Havi 2000 kilométer a limit, a normális elhasználódáson túli sérülésekért fizetni kell. Saját maguknak is konfigurálhatnak autót az amerikaik, de most már raktáron lévő autók esetében lényegében aznap is kigurulhatnak a dílertől egy új autóval. Csodálatosan hangzik, nem?

Mindenképpen, ha felhasználói szemmel nézzük, hiszen ezek tényleg baromi jó árak kinti mércével. Két dolgot azonban megjegyeznék. Az egyik gazdasági jellegű, a másik környezetvédelmi jellegű.

Ha szigorúan piaci alapon vesszük a dolgot, különösen a biztosítási költségeket is figyelembe véve, amelyek azért koránt sem összehasonlítható mértékűek a magyar árakkal, akkor ezek a havidíjak az autók normál értékvesztési költségét sem igazán fedezik. Ebből a szempontból nézve amerikaiként még akkor sem vásárolnék, ha meg lenne rá a pénzem. Minek? Főleg akkor nem, ha például kedvezőtlen biztosítási múltam van. A valós költségek tehát áttevődni valahová, olyan helyre, ahol a felhasználó nem feltétlenül érzékeli azt. A másodpiac rövidesen tele lesz fiatal használt autókkal. Senki sem fog listaáron új autót venni. A márkaérték, ha klasszikus értelemben nézzük a kérdést, degradálódik. Számos esetben láttunk ilyet. Ha lényegében mindenki olcsón ülhet új Volvóban, akkor a prémium érzés oda lesz. Ami mindenki számára elérhető, az per definíció nem luxus többé. Lehet, hogy valamit nagyon okosan és alaposan kiszámoltak, ráadásul vegyük figyelembe, hogy az amerikai fogyasztó szemében az autó amúgy így más helyi értéket képvisel, de sokadik végig gondolásra is oda jutok, hogy ez egy nagyon agresszív piacvásárlás. Ha csak a közelmúlt történeteit nézzük, a Nissan pont ehhez hasonló dömping lízing ajánlatokkal égette meg magát kint.

A környezetvédelmi alapon nézzük a dolgot, akkor pedig kissé visszás, hogy arra nevel egy egyébként a környezetért és a biztonságért tenni akaró márka, hogy 4 havonta ülj új autóba. Nehezen indokolható üzenet. Minimum könnyelmű bánás a nyersanyagokkal.

A nap végén pedig a dolgok ugyanúgy pénzbe kerülnek a Volvo számára is, mint más márkák számára. Európai példákat és az amerikaiakat is nézve és ismerve, egy ketyegő időzített bombán ülnek maradványérték szempontjából az autófinanszírozók. Ez a bomba robbanni fog. Biztosan.

Ambivalens érzéseim vannak tehát a dologgal kapcsolatban, felhasználóként logikusnak érezném a szolgáltatás igénybevételét ezekkel a számokkal. Valami mégis azt súgja, hogy vagy nekem, vagy a szolgáltatónak, vagy a természetnek nem fog bejönni az ingyen ebéd.

Csőd közeli állapotban a BMW partner, a kínai Brilliance

123341483_775287153269345_9021171034558747256_n.jpg
Rendkívül érdekes hírek Kínából. A BMW partnere, a Brilliance, amelynek BS6 modellje az egyik első kínai autó volt, amit az EU területén kapni lehetett, fizetési gondokkal küzd.


Adódik a kérdés, hogy hogyan lehetséges, hogy egy olyan cég, mint a Brilliance, amely a Kínai Népköztársaság 1949-es alapítása óta létezik, és állami kézben van, ilyen helyzetbe kerül?

Ennek megértéséhez ismerni kell a kínai berendezkedés néhány sajátosságét.

Azt talán sokan tudják Európában is, hogy Kínában nyugati autós cég először a nyolcvanas években kezdhetett működni és gyártani, de csak azzal a feltétellel, ha választ magának egy kínai, lényegében állami partnert, azzal közösen alapítanak vállalatot, amely vállalatnak minimum a fele kínai kézben van. Okos húzás volt a kínaiak részéről, hiszen így minden megtanulhattak az elmúlt évtizedekben, amit az autóiparról tudni kell. A nyugatiaknak ott volt a végtelen és kiaknázatlan piac, amely mesés profitokat ígért. Hamar kialakult a kölcsönös függés. Mindkét fél sokat nyerhet a bulin, de rengeteget veszíthet is. Hogy miért van ez így, az mindjárt világossá válik.

A vegyesvállalatban tanultakat az ügyesebben vezetett cégek vezetői arra használták, hogy saját márkákat építsenek fel, ezekkel úgy legyenek sikeresek a saját piacukon, hogy ne legyenek rászorulva a külföldiekre, és maguk is be tudják húzni a profitot. Ez volt a nyugatiak kockázata. Az ellenállhatatlanul nagy lóvé ígérete 10-20-30 évig, amivel felhúzzák a saját konkurenciájukat.

A kínai cégek kockázata pedig, ha rosszul voltak vezetve, az volt, hogy nem tanulnak meg rendesen "járni" a folyamatosan kapott doppingtól. A dopping pedig a kínai államtól kapott olcsó forrás, és a nyugati partnertől kapott sikeres termék, amely hozta a pénzt, anélkül, hogy erőlködni kellett volna. Itt el is érkezünk egy fontos ponthoz.

A kínai kormányzat felismerte, hogy ezeket a cégeket ki kell rostálni a rendszerből, hogy koncentrálódó és ütőképesebb vállalatok maradjanak meg, amelyek képesek felvenni a versenyt majd világviszonylatban bárkivel. Miután felnövesztették a termelési oldalt, versenyképes és innovatív gyártók jelentek meg, 2 éve elkezdték liberalizálni a feltételeket. Ezt először a Tesla Gigafactory kapcsán láthatta a világ. A villanyautó gyártókra törölték el először az 50 százalékos szabályt, így a Tesla 100% saját tulajdonú gyárat építhetett.

A haszongépjármű gyártókra ettől az évtől érvényes a szabály, a belső égésű motoros autókat gyártó cégek pedig 2022-től növelhetik szabadon a tulajdonhányadukat egy addig kooperációban működtetett cégben, vagy alapíthatnak eleve 100% saját tulajdonú céget.

Most érkezünk el arra a pontra, hogy hogyan lett ebből a helyzetből csőd közeli állapot a BMW partner Brilliance-nál. A BMW Brilliance Automotive Ltd, a vegyesvállalat rendkívül sikeres. A BMW letaszította a trónról két éve a nyolcvanas évek óta vezető prémium márkát, az Audit. Ez a siker adja a Brilliance anyavállalatának a bevételek 90 százalékát. Na és ez a bökkenő. Maguktól ugyanis nem tudtak piacképes márkákat és autókat fejleszteni. 2019-ben a legyártott 720 000 autóból 550 000 a BMW-vel közös cégben készült. 75 százaléka tehát a gyártásnak a németek sikerén múlik. Idén júliusban volt olyan márkája az anyacégnek, amelyből egy darabot nem adtak el, ez a Zhonghua, de az 1600 darab Jinbai sem éppen átütő sikerről tanúskodik.

Mi történik akkor, ha a befektetők azt látják, hogy egy nagy vállalat, amelynek a bevételei 90 százalékban egy leányvállalatból származnak, elveszíti a fő bevételi forrásának egy jelentős részét?

A befektetők elkezdenek aggódni. Ha aggódnak, akkor az árfolyamok sínylik meg a dolgot. Ez történt akkor, amikor a BMW bejelentette, hogy a liberalizáció lehetőségeit kiaknázva 50 százalékról 75 százalékra növeli a tulajdoni hányadát a BMW Brilliance Automotive Ltd-ben. Abban a cégben, amely az anyavállalat bevételeinek a 90 százalékát adja.

Magyarul a "nagy" Brilliance elveszíti a fő bevételi forrása fölötti kontrolljának a negyedét. Ez a tény vezetett oda, hogy fizetési nehézségeik támadtak, ami egy kisebb fajta szenzációval ért fel a napokban a kínai autópiacon.

Biztos, hogy jól menő cégeknél más nyugati cégek is követni fogják a BMW példáját. Ez jó a külföldi cégeknek rövid távon, de hosszabb távon azért számíthatnak nehezebb körülményekre. Jó a kínai cégeknek is, mert az erős, jól szervezett és versenyképes cégeknek nem kell az életben tartott gyengébbekkel küzdeniük, koncentrálhatnak a következő fázisra, a hódításra.

2022 után rendkívül izgalmas idők jönnek a kínai autópiacon.

Forrás

Már nem kell sokat várni a Fiat-Chrysler Peugeot-Citroën házasságra

chrysler-peugeot.jpg
Ma a Millásreggeli virtuális stúdiójában több témát is részletesen kiveséztünk. Először a Fiat-Chrysler Peugeot-Citroën házasság legfrissebb híreit foglaltam össze, a tervek szerint 2021 márciusban bekövetkező fúzióval a világ negyedik legnagyobb autógyártója jön létre.

Megjelentek újabb gyorsjelentések: a Hyundainál, BMW-nél és a Fordnál is érdekes mozgásokat figyelhetünk meg. Úgy tűnik, hogy egyelőre megúsztuk a drámákat a legnagyobb autógyártóknál, bár sajnos Európában még mindig rosszabb a helyzet, mint a többi piacon. A Fordnál például egész jó eredményeket láthatunk a harmadik negyedévben, de Európában megint nem sikerült pénzt keresniük – állítólag a visszahívási költségek miatt.

A Futómű rovat harmadik részében arról is beszélgettünk, hogy az EU legújabb felvetése szerint plusz adónemet vetnének ki az 1800 kg fölötti autókra.

Hallgassátok meg a podcastot ezen a linken 8:20-tól, 18:35-től és 34:25-től, vagy nézzétek vissza az adást a MillásTV-n 01:55:40-től, 02:06:10-től és 02:21:40-től!

Kép forrása: Time.com

A Toyota és a Mercedes a két legértékesebb autómárka

122918211_773393233458737_3691966562641756636_o.png1999 óta állít fel rangsort az amerikai Interbrand nemzetközi márkák értékét illetően. Az idei évben is megjelentették a Top100-as listájukat, nem meglepő módon ismét tech-cégek állnak az élen, méghozzá masszív növekményekkel.

A "Best Global Brands" megítélése kapcsán 3 domináló kritérium van. Az adott cég termékeinek vagy szolgáltatásának eredménytermelő képessége, az adott márka erejének vásárlást befolyásoló tényezője, és az adott márka hozzájárulása a cég jövőbeli sikereinek a biztosításához. Kicsit elvontan hangzik, de elég egzakt módszertana van az értékelésnek, itt tudtok róla olvasni.

A koronavírus természetesen a márkák értékét is alaposan megkavarta. A top10-ben két autómárka képviselteti magát, hetedik helyen a Toyota 51,5 milliárd dolláros értékkel, és a Mercedes a nyolcadik helyen, 49,2 milliárdos értékkel.

122759679_773393346792059_2145173915858498229_o.jpg
A teljes autóiparra igaz, hogy a márkák - részben súlyos - veszteségeket könyvelhettek el márkaértékben, egyetlen egy kivétellel: csak a Hyundai tudta növelni értékét, mindössze egy százalékkal. A harminchatodik helyre volt ez elég, közel 14,3 milliárd dolláros számmal.

Az Apple (közel 323 mrd) az Amazon (200,6 mrd) és a Microsoft (166 mrd) a vezető hármas.

Autógyártók sorrendben:

11. BMW (39.7 mrd)
20. Honda (21,7 mrd)
36. Hyundai (14,2 mrd)
40. Tesla új belépő a listára (12,7 mrd)
42. Ford (12,5 mrd)
44. Audi (12,4 mrd)
47. VW (12,2 mrd)
55. Porsche (11.3 mrd)
59. Nissan (10.5 mrd)
79. Ferrari (6.3 mrd)
86. KIA (5,8 mrd)
93. Land Rover (5 mrd)
95. Mini (4.9 mrd)

Komolyabb veszteségeket a Land Rovernek kellett elkönyvelnie (-13%), hozzá hasonlóan teljesített a Ford (-12%), a Honda (-11%) és a Mini (-10%).

Az autógyártók gyengébb teljesítménye akár részvényeket, akár márkaértéket nézünk, sajnos egy régóta tartó trend része. Ezt a trendet a legújabb üzleti eredmények és innovációk hatására az elemzők egy része szerint pozitív irányba sikerül majd fordítani.

A Mercedes legmodernebb hajtásláncaival új erőre kaphat az Aston Martin

122963154_773685073429553_4545490933545109242_o.jpg
Az Aston Martin az eddigi technológiai partnerétől jelentősen több segítséget fog kapni. A Mercedes a legmodernebb hajtásláncait, akár az új elektromos generáció technológiáit is meg fogja osztani a brit márkával a jövőben. Cserébe az eddigi 2.6 százalékról maximálisan 20 százalékra fogja növelni a részesedését a cégben. Két éve ment tőzsdére a gaydoni székhelyi Bond szolgálati autókat gyártó tradicionális cég, nem sok sikerrel. Az akkor részvényár töredékéért mennek a papírok most, ha tavasszal nem szállt volna be a kanadai milliárdos, Lawrence Stroll a cégbe, akkor mostanra már lehúzhatták volna a rolót.

A Mercedes embere, pontosabban az AMG korábbi főnöke, Tobias Moers vezeti Stroll tőkeinjekciója óta a céget, tehát a stuttgartiakhoz való közeledés nem véletlen. Talán egy ilyen partnerrel túl lehet élni a következő éveket, amelyek, mint tudjuk, viharosak lesznek.

Az EU is az áldását adta a PSA-FCA egyesülésre

122765682_772584496872944_5346877900166456022_o.jpg
Úgy tűnik, megvan az EU áldása is a PSA-FCA egyesülésre, vezető sajtóorgánumok egybehangzó hírei legalábbis erről szólnak. A versenyjogi kérdéseket megnyugtatóan tisztázták, a fenntartások a könnyű haszongépjárművek piacával voltak kapcsolatosak. Az EU képviselői szerint a két cég együtt túlzottan nagy részét uralná a piacnak.

Ezt a "problémát" azzal oldották meg, hogy a PSA beleegyezett abba, hogy növeli a Toyota emblémás, Proace néven árult autók gyártási darabszámát, akár az Expert vagy a Jumpy kárára is, egyúttal megengedi, hogy a Toyota vonatkozó modelljeit a PSA-hoz köthető hálózatban is szervizeljék.

Az összeolvadással a világ negyedik legnagyobb autógyártója fog létrejönni. A modellkínálatra természetesen kihatással lesz ez.

A kisebb autók lényegében teljesen PSA alapon lesznek gyártva a jövőben. Ez alól kivétel lesz az új 500-as, ami olasz technikát fog használni továbbra is. A jól teljesítő Tipo kérdéses a hírek szerint, a szolid technikájú, olcsón gyártható kompaktnak "világautó" szerepet szánnak, valószínűleg nem éri meg "franciásítani", viszont egyértelműen el lesz így választva az olaszok kínálatán belül.

A nagy nyertese állítólag az Alfa Romeo lehet az egyesülésnek, Tavares vélhetően tudja, mi van a kezében, és látja a befektetés megtérülését is, ha jó kezekbe kerül a cég. A Tonale a hírek szerint megint késni fog, mert ezt is át kell állítani költséghatékonyság miatt a PSA technikára.

A Maserati sorsa kérdéses. Nehéz meghatározni, hogy most miről is szól a márka, és milyen árszintre kellene pozicionálni azt. Nincs villanyautója, nincs komolyabb technológiai innovációja, és vélhetően nagyon sok pénzt kellene beleönteni a cégbe ahhoz, hogy visszaadjon valamit ebből. Nem biztos, hogy jelenleg megengedheti magának a szövetség, hogy ezzel a kísérlettel kössenek le energiákat és pénzt.

Több mint tíz év után veszteséges negyedévet zárt a Hyundai

122901299_772565136874880_4926679965867386854_o.jpg
Enyhén emelkedő forgalom mellett, veszteséggel zárta a harmadik negyedévet a Hyundai. Euisun Chung, a vállalat új vezetője, aki apjától, Chung Mong-koo-tól nemrégiben vette át stafétata botot, több mint tíz év után a Hyundai első veszteséges negyedévét volt kénytelen jelenteni hétfőn Szöulban.


Strukturális gondok azért nem gyötrik a koreai óriás vállalatot, a pénzügyi eredmény kedvezőtlen alakulásában első sorban egy egyszeri pénzügyi teher játszik szerepet, amelyet egy Egyesült Államokban húzódó gyűjtőper miatt kénytelenek viselni. Sorozatosan meghibásodó Theta II jelzésű 2.0 és 2.4-es motorok az amerikai piacon okoztak gondot, európai vásárlókat nem érinti a kérdés. 234 milliós eurónak megfelelő mínusz nem számít különösen nagy veszteségnek ezen a szinten.

Euisun Chung önvezetésre, hidrogén hajtású személyautókra és robotikára helyezi a jövőbeli stratégiai hangsúlyokat a cégnél.
süti beállítások módosítása