Nagyon vártam. Szeretni akartam. Tényleg. Két hetet töltöttem (végül is szó szerint is) az ID.3-mal. Finom szólva vegyesek az érzéseim, és ez nem a hajtási mód miatt van.

Ha három alapvető elemet kellene meghatároznom a Volkswagen márkaidentitásából, akkor elsőként a tökéletes használhatóságot, az ergonómiai standard meghatározásának a képességét említeném. A második a tömeggyártókhoz képesti kimagasló minőségérzet, éppen csak egy lehelettel a prémium alá belőtt anyagminőséggel és kidolgozottsággal. A harmadik pedig, hogy bár szinte soha nem az elsők egy adott kategóriában, de amikor megérkeznek valahová, akkor onnantól az adott VW válik az kategória nem túl izgalmas, de mégis etalon modelljévé.
Az ID.3 három kritériumból, ami a márkát oly annyira meghatározza, nullát tudott teljesíteni. Rossz autó ettől? Nem. Képes betölteni a Golf utáni űrt, képes helyettesíteni ezt a hihetetlenül sikeres modellt, minden élethelyzetben? A válasz erre is az, hogy nem. Ez egy félkész autó, és ezért szerintem valakinek felelnie kellene. Leginkább Diess-nek. Volt idő arra, hogy ezt rendesen megcsinálják. Nem sikerült, azt gondolom, hogy ezt ők is sejtik, és nem véletlenül nyomják ennyire a politikai szereplőknél, hogy minél hamarabb lehetetlenítsenek el minden egyéb alternatívát a villany mellett. Enélkül ezzel az autóval fel fognak sülni. Vagy van valami a zsebükben, ami fundamentálisan képes javítani néhány csalódást keltő problémát.
Az első rögtön a fogyasztás. 26 kWh jött ki nekem, ezt posztoltam is. Tél van, értem. A tesztautóban az autó eddigi teljes életciklusára is volt megadott adat. 3600 kilométer van az autóban, és 26.3 kWh volt az erre vetített átlag. Így jöhet ki az, hogy 270 kilométeres hatótávot írt ki az ID.3, teljesen feltöltve. Még karácsony előtt munkaügyben el kellett ugranom Győrbe. Háztól házig pont ennyi lett volna. Nem mertem bevállalni. Nem lett volna időm ott tölteni, és nem akartam kamionok mögött csalinkázva, dideregve aggódni azon, hogy hazaérek-e, lesz-e dugó, stb. Tudom, lesz hozzá nagyobb akksi, ez a közepes, 58 kWh-s volt. Ennél kapható majd kisebb, 45-ös, és nagyobb, 77-es is. Képes a 100 kW-s töltésre, ugyebár nem nullától végig, de elég hamar lehet vele nagyobb hatótávot "tankolni", ha adottak a körülmények. Kérdés, hogy mikor és hol adottak, és mennyibe "fáj" ez nekünk. Otthon, konnektorról mindenesetre akár másfél-két nap is lehet, mire nulláról teletöltjük, függően attól, hogy hagytuk ott.
Ezek nyilván ismert dolgok villanyautós életmódot választók között. Nem is ezzel szaporítanám a sorokat, aki a száraz adatokra kíváncsi, számtalan helyen utána tud nézni. Villanyautós attribútumai nem rosszak, de nem is egyedülállóak.
Az ergonómia, az viszont egy kész katasztrófa, tényleg. Nem kell feltalálni újra a kereket. A kevesebb itt valóban sokkal több lett volna. Onnan indulunk, hogy a tükörállítás tekerőgombja sem egyértelmű már. Világít a led a panelen, aminek a fele érintős, a fele meg tekerős. Ha előtte nem nézi meg az ember, könnyen olyan szerencsétlenkedést ad elő, mint én, az első métereken, ugyanis akaratomon kívül húztam be a tükröket. Oké, tanulható. Eddig egyértelmű volt.
Az, hogy mikor mi fagy le, mikor mi nem elérhető éppen, egy külön cikket megérne. A hasonlóan bonyolult nyolcas Golf-hoz képest kicsit kevesebb volt a bug, pedig tovább volt nálam az autó.
2 hét után sem tudtam elsőre lehúzni a megfelelő ablakokat. Két ablakemelő gomb van, meg egy érintős "gomb", amit meg kell nyomni, hogy a hátsó ablakokra "vonatkozzon" a parancs. Miközben előrenyúlsz, észrevétlenül hozzáérsz, és ezzel mindig az ellenkezőt kezeled, mint amit akarnál. Kipróbálta ezt valaki?
Gyorsan szeretnél belső levegő keringetésre kapcsolni? Érintsd meg a klíma gombot, arra legalább van egy gyors elérés, és nézd meg, hogy Classic Climate, Smart Climate vagy Air Care almenüben vagy-e. Csak a harmadikban van belső levegő keringetés. Ki akarod kapcsolni a csak sokadik érintésre működtethető kormányfűtést? Válts át Classic-ra, csak ott van ikonja. Érted, benne vagy a klíma menüben, de nehogy már azt gondold, hogy egyből megtalálsz mindent... Az ID.3 sportot csinál abból, hogy mindig, mindenhol beleokoskodjon a jól bevált rutinodba. Ez nem segítség, ez idegtépés.
Példa: tolatok a belvárosban, nem vagyok túl magas, amikor be kell férni kis helyre hátra, ki szoktam magam kötni egy pillanatra, és kicsit fel is emelem a fenekem, hogy kilássak, mert nem bízom teljesen a kamerában. Mit csinál az ID.3? Veszélyt érzékel, és leállítja az autót. Se szó, se beszéd. Ott áll mögötted a sor, azt se tudod, mi történt.. Kellemes.
A csúszkás taperolós megoldással menet közben hangerőt vagy hőfokot állítani komoly kihívás, a tetőt elhúzó "gombot" működtetni sem könnyű, érzékeli az ujjad, pampog valamit a visszajelző, de nem történik semmi, csak ha pontosan olyan erővel, olyan mozdulattal csinálod az "elhúzást", ahogy ő dresszíroz téged. Szerencsére pár almenüben bogarászva erre is van gomb. Az árnyékolóra... Agyrém.
Nekem erre ne jöjjön senki azzal, hogy a mostani generáció okostelefonnal a kezében született. Vannak jó, és vannak rossz megoldások, és ez UX szempontjából egy olyan vastagon szedett visszalépés, hogy leírni nem tudom.
Amikor 2015-ben kiborult a bili a VW körül, nem a milliárdos büntetésektől féltettem őket igazán, hanem attól, hogy túl fogják tolni a bringát az ellenkező irányba, és ezzel párhuzamosan rossz helyen fognak spórolni. Mindkét félelem megtestesült ebben az autóban. Winterkorn alatt ezért karóba húzattak volna valakit, Piëch alatt le sem merem írni, mi történt volna. Diess meg ünnepli magát.
Miben jó? Remek a futóműve, páratlanul jó a fordulóköre, a koncepciójából adódóan jó a helykihasználása, kezes, problémamentes a viselkedése. Csupa csupa jó is van tehát. Egy jó autó lenne, ha végigcsinálták volna azt, amit máskor végigcsinálnak. Egy befejezett, a piacra lépés pillanatában érett, átgondolt, etalon autót vártunk volna ettől a cégtől. Ez még nem az, cserébe minimum kétszer annyiba kerül, mint egy használható Golf. A TCO nyilván árnyalja a képet.
Őszintén remélem, hogy Wolfsburgban visszatalálnak a régi értékekhez a nagy innováció közepette, mert ez egy elidegenedést fog maga után vonni. Egy olyan márkánál, amelyhez a rajongók a viszontagságos időkben is hűek voltak, és most is hűek szeretnének maradni. Kedves ID.3, legyünk inkább barátok